Sunday, July 3, 2011

Titta vad jag hittade!!

Helt "skadad" av sommarkursen så får jag nu syn på gräs och andra roliga växter överallt. Den här till exempel hittade jag igår kväll när jag var ute och joggade. Den är en fräkenväxt har jag kommit fram till med digiflora. Den är jätte-jätte-grön och är liksom som en byggsats, kolla videoklippet. Jag gillar den här växten trots att den bara är grön:) Den har snygg design, ser ut ut som en spira eller en fin grindstolpe. Gillar även min sambo Davids kommentar när jag visade hur det gick att ta isär och sätta ihop delarna: " Men Linn, den här är ju gjord av plast. Det här är ingen riktig växt. Eller hur?" Nu när han inser att den är riktig så funderar han på om man kan förkorta och förlänga den och att den fortfarande kommer att leva vidare sedan. 

Fräkenväxt Foto:Linn

Fräkenväxt Foto:Linn

Fräkenväxt Foto:Linn



Equisetum hiemale nf
Carl Axel Magnus Lindman [Public domain], via Wikimedia Commons

En annan sak som är trevligt är att det är fritt fram att använda gamla fina tecknade bilder på växter om upphovsmannen är död sedan 70 år. Det gör att alla kan betrakta de här vackra teckningarna på wikimedia commons.

Mobilkameran, USB-mikroskopet, Digiflora och Lindmans fritt tillgängliga teckningar och mitt pånyttfödda intresse för botanik sedan gräskursen, gör att jag nu vill skapa mitt eget digitala herbarium. Ett digitalt herbarium gör jag genom att tagga till exempel det här inlägget med Mitt Digitala Herbarium och växtens namn. Då kommer ett taggmoln att skapas som jag presenterar här på min blogg. Dessutom kan jag nu, med Bloggers nya funktion, tagga fyndplatsen, genom att välja Plats när jag skriver blogginlägget.